Monday, August 30, 2010

keRAnA ciNTa....


Cinta itu cahaya sanubari, 
kurniaan Tuhan fitrah insani,
Dan di mana terciptanya cinta, 
di situ rindu bermula.... 

Cinta itu tidak pernah meminta, 
tetapi memberi sepenuh rela,
Rasa bahagia biarpun sengsara, 
berkorban segala-gala....



Semua kerana cinta,
yang pahit manis dirasa,
Menghibur nestapa, 
merawat duka, 
damai di jiwa...

Terpadam api benci permusuhan,
terjalinlah kasih sayang,
Begitulah cinta yang diidamkan,
tanpa nafsu yang mencemarkan....

Dan jangan pula kerana bercinta,
kita pun leka entah ke mana,
Dan jangan pula kerana bercinta, 
tergadai semua maruah agama....

 Cinta yang sejati, 
hanya cintakan Illahi
Cinta ayah bonda,
tulus suci selamanya
Cintakan saudara,
   masa berada hanya sementara
    Cinta sesama insan,
  suburkan dengan ketakwaan....


p/s: suka sgt lirik lagu ni..Semoga cinta sesama kita yang dikurniakan Tuhan ini adalah kerana mengharapkan cinta yang sejati. Amiin…

Sunday, August 15, 2010

keiSTIMewAaN BuLaN-buLan IsLam....


Allah SWT berfirman yang bermaksud :

(Sesungguhnya bilangan bulan pada sisi Allah adalah dua belas bulan, dalam ketetapan Allah di waktu Dia menciptakan langit dan bumi, di antaranya empat bulan haram (Zulkaedah, Zulhijjah, Muharram, Rejab). Itulah (ketetapan) agama yang lurus, maka janganlah kamu menganiaya diri kamu dalam bulan yang empat itu dan perangilah kaum Musyrikin itu semuanya sebagaimana mereka pun memerangi kamu semuanya, dan ketahuilah bahawasanya Allah beserta orang-orang yang bertaqwa).
Surah Al-Taubah : 36.
....................................



Dua belas bulan yang disebut oleh Allah di dalam ayat di atas telah dihuraikan oleh Rasulullah SAW di dalam sebuah hadith yang telah diceritakan oleh Saidina Abu Bakar as-Siddiq r.a bahawa Rasulullah SAW memberikan khutbah ketika ibadah haji dengan berkata:

Ketahuilah bahawa masa berputar seperti mana hari Allah menciptakan langit dan bumi, setahun ada 12 bulan antaranya empat bulan haram, tiga daripadanya berturutan iaitu Zulkaedah, Zulhijjah, Muharam dan Rejab yang terletak antara Jumada dan Syaaban. (riwayat Imam Ahmad).


Bulan dalam bahasa Arab disebut "Al-Syahru" bermaksud bulan yang merujuk kepada bulan-bulan yang terdapat dalam Islam yang dipanggil bulan-bulan Hijriyah. Tarikh Hijriyah Islam yang pertama adalah bermula ketika Nabi Muhammad SAW serta umat Islam telah sampai dan berhijrah ke Madinah. Nama-nama bulan Arab yang telah diiktiraf sebagai bulan Islam dan telah dirasmikan penggunaannya oleh Saidina Umar al-Khattab r.a adalah seperti berikut :


Muharram
Muharam  ertinya diharamkan. Bulan ini merupakan bulan yang termasuk dalam senarai bulan-bulan yang diharamkan berperang.

Safar
Safar adalah bulan ke-2 dalam bulan Islam yang bererti kosong, kerana penduduk Arab ketika itu keluar dari kampung mereka kerana berperang dan mencari makanan sebagai persiapan menghadapi musim panas. Rumah menjadi kosong.

Rabiulawal dan Rabiulakhir
Rabiulawal dan Rabiulakhir ertinya musim bunga iaitu biasanya waktu ini pokok mengeluarkan bunga dan tumbuhan menghijau. Rabiulawal dan Rabiulakhir merupakan bulan Islam yang ke-3 dan ke-4.

Jumadilawal dan Jumadilakhir
Jumadilawal (Jumada al-Awwal)  dan Jumadilakhir (jumada al-Akhir) , merupakan bulan ke-5 dan ke-6. Perkataan Jumada bermaksud kemarau di mana bulan ini merupakan musim kemarau yang bermula pada bulan Jamadilawal dan berakhir pada Jamadilakhir.

Rejab
Rejab adalah bulan ke-7 pula bermaksud mengagungkan dan membesarkan. Menurut sejarahnya, bulan Rejab dimuliakan orang Arab dengan menyembelih anak unta pertama dari induknya. Pada bulan ini dilarang berperang dan pintu Ka’bah dibuka.

Syaaban
Syaaban bererti berselerak/ pecahan yang banyak, di mana pada zaman Arab sebelum Islam mereka keluar bertebaran pada bulan ini setelah terpaksa berkurung di rumah ketika bulan Rejab. Pada bulan ini juga, mereka keluar beramai-ramai mencari air dan makanan.

Ramadhan
Ramadhan merupakan bulan ke-9 dalam kalendar Islam. Ia bererti terik atau terbakar, kerana kebiasaannya pada bulan ini, cuaca sangat terik dan panas di Semenanjung Arab. Dan setelah Islam menapak, bulan ini merupakan bulan puasa bagi umat Islam.

Syawal
Syawal pula dinamakan sempena dengan musim di mana unta kekurangan susu pada waktu ini. Syawal dalam bahasa Arab berasal dari kata kerja Tasyawwala yang bermaksud sedikit atau berkurangan. Manakakala setelah kedatangan Islam, Syawal merupakan bulan peningkatan kebajikan setelah melewati masa latihan pengendalian diri selama sebulan penuh dengan puasa Ramadan. Pada awal bulan Syawal, kaum Muslim merayakan Hari Raya Idul Fitri atau perayaan yang menandai kemenangan melawan hawa nafsu. Syawal merupakan bulan ke-10 dalam kalendar Hijrah.

Zulkaedah
Zulkaedah merupakan bulan ke-11, ia merujuk kepada kebiasaan penduduk Arab zaman sebelum Islam tidak berperang kerana ia termasuk dalam bulan-bulan haram berperang. Perkataan Kaedah itu berasal dari ‘Qa ‘ada’ yakni duduk.

Zulhijjah
Zulhijjah adalah bulan ke-12 dan bulan terakhir Hijrah. Ia disebut Zulhijah (Ar.: Zu al-Hijjah) yang berarti “yang empunya haji”. Pada zaman sebelum kedatangan Islam, bulan ini merupakan bulan untuk melakukan ibadah haji ke Mekah (Ka’bah). Setelah kedatangan Islam, ibadah haji masih tetap dilaksanakan pada bulan Zulhijah yakni pada tanggal 8, 9 dan 10 Zulhijah.



Berdasarkan makna setiap bulan yang dinyatakan, pastinya masing-masing mempunyai kelebihan dan keistimewaannya. Muslim yang cemerlang tidak akan memilih bulan tertentu untuk beribadat kepada Allah. Dia akan sentiasa istiqamah dan iltizam menjunjung segala titah dan perintah Allah Subhanahuwata’ala pada setiap masa dan keadaan sehinggalah dia menghadap Allah Subhanahuwata’ala kelak.

Friday, August 6, 2010

KlaS LmbT Tp xLmbt..

                                                                     Salam..

Selama 3 hari berturut-turut aku ada klas tambahan kat Mines..setiap kali petang menjelma selama 3 hari berturut-turut aku akan wujud di Mines..huhu..rasanya cam membazir waktu n duit aku tapi demi memuaskan nafsu keluar(ayat terpower plak..)aku turutkan jgk..tp aku tidak keseorangan..aku ditemani oleh kengkwn aku yg mmg kaki diorg kaki jalan..hehehe(jgn marah erk).

              Pastu tibala waktunya pada ari Jumaat bla aku ada klas kul 6.20 petang..tapi kul 5.30 aku masih ada di bumi mines lg...aku pn bergegas keluar dr bumi yg mengkhayalkan itu..aku tiba di tempat tgg bas kul 5.45..perh..aku da lambat ni..terus otak aku berputar ligat memikirkan nasibku jika aku lambat..terfikir di kpala muka demo OS ku...hehehe..aku pn nekla rapid..perh lg skali aku diduga,bas tu ble plak stop kat ktm..

          Aku pn terpaksa memikirkan jalan alternatif lain..otak ku berputar lg...(Chink!!!)Idea dpt!!aku pn trn pada pukul 6 dr bas tu,aku dptkan teksi..ble plak aku terckp nk blk kolej padahal aku ada klas kul 6.20..abg teksi tu pn ckp ble je..lalu,aku pn ubah statement.."g fakulti bang..clap ckp..huhu"melepas 10 inggit duit aku..eh,clap..11 inggit...nak dijadikan kisahkn..bla aku smpi kat fakulti..ble plak ramai lg yg xdtg..perh..penatnya aku gelabah..(nada xpuas ati)..aku pn terfikir..'ble je kalo aku tgg bas upm camni..'isk3x....